Nadal trwają bardzo opóźnione prace na przebudowywanej stacji Kutno. Są one prowadzone w ramach modernizacji magistrali E20 między aglomeracjami warszawską i poznańską. Obejmują urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej.
We wrześniu 2024 r. miał nastąpić długo oczekiwany finał prac prowadzonych na obszarze nowego
lokalnego centrum sterowania (LCS) Kutno. Przejęło ono zarządzanie ruchem na zmodernizowanej magistrali E20 na znacznej części trasy w województwie łódzkim oraz na szlakach przyległych. Inwestycja rozpoczęła się w 2017 r. Pierwotnie miała potrwać ok. 2,5 roku, tymczasem wciąż toczą się tam pewne drobne roboty.
Konieczne były zmiany projektowe
Jesienią nie zrealizowano bowiem wszystkich prac obejmujących urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej. Przez wiele miesięcy nie zamontowano wyświetlaczy peronowych mających wskazywać odjazdy ze stacji Kutno, które pozostawały zmagazynowane w przejściu podziemnym pod torami. – Doszło do zmiany sposobu zamocowania wyświetlaczy na peronach, aby uniknąć wiercenia otworów w nowych wiatach – tłumaczy przyczynę opóźnienia Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wykonawca musiał więc dokonać pewnych zmian projektowych. – Przyjęte mocowanie zaciskowe wymagało wyprodukowania dodatkowych elementów – dodaje nasz rozmówca. W ostatnich dniach grudnia trwał montaż ekranów. Wisiały one już w odpowiednich miejscach na peronie nr 3, a także częściowo 1 i 2.
Urządzenia na peronach i na dworcu będą zsynchronizowane
– Wykonawca przystąpił też do ich uruchomienia – relacjonuje przedstawiciel PLK. Zapewnia, że urządzenia będą zsynchronizowane z ekranami działającymi od kilku lat we wnętrzu budynku dworcowego zarządzanego przez PKP SA. Łącznie na peronach ma zostać zainstalowanych 66 nowych wyświetlaczy krawędziowych (wskazujących informacje o aktualnie odprawianym pociągu). Dodatkowe siedem zawiśnie w tunelu prowadzącym na platformy.
Na peronach stoi już 14 tzw. infokiosków – elektronicznych rozkładów jazdy. Jest też 18 większych ekranów prezentujących najbliższe odjazdy i przyjazdy. – Przystanki na obszarze LCS Kutno będą zaś wyposażone w zegary i system nagłośnienia (megafony będące elementami informacji pasażerskiej). Ponadto zamontowane zostały czujniki ruchu pociągów, które przekazują informacje o pojazdach do systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – zapewnia Rafał Wilgusiak.